Uit: De Bode; orgaan van den Bond van Nederlandsche Onderwijzers
jrg 49, 1937, no 32, 15-10-1937
Op Zondag 24 Oct. houdt Mr. Drs. A. Borger een lezing voor ons over:
Verschillende Mensentypen in verband met de opvoeding.
Hieronder volgt een korte beschouwing van de te behandelen stof, ons door de spreker toegezonden.
Het belooft buitengewoon interessant te worden! Collega’s, de tijden zijn zwaar, maar toch zijn er wel kleine lichtpuntjes. Een daarvan is ons congres, waar wij samen middelen gaan beramen om ons werk weer op te bouwen.
Doet daaraan zo mogelijk allen mee!!
JET B.***
VERSCHILLENDE MENSENTYPEN IN VERBAND MET DE OPVOEDING.
Het is mijn bedoeling om een summiere classificatie te geven van de verschillende karakters en typen en in verband hiermede de noodzaak te bespreken van persoonlijke opvoeding. Het is n.l. in strijd met het begrip „eerbied voor de mens”, wanneer men de kinderen schematisch opvoedt.Het resultaat kan dan zeer wel zijn een gehoorzaam standaardmodel, maar is zeker tevens een beknot mens, waaruit grote innerlijke conflicten en allerlei moeilijkheden in het leven voortvloeien.
De mens streeft, hoe dan ook, naar zelfverwezenlijking; men kan hem drillen en knechten, zoveel men wil, hij blijft altijd, wie hij is. Men kan hem we! misvormen, maar niet principieel veranderen.
Opvoeden als zedelijk aequivalent van voeden betekent: ontwikkelen, doen uitgroeien van het wezenlijke, het persoonlijke, het eigene, opdat een harmonisch geheel tot stand komt.
Aangezien de school nog iets meer dient te zijn, dan een inrichting, waar men vakken onderricht, rust op de onderwijzer de taak hieraan mede te werken.
A. BORGER.